چکیده پژوهش با هدف تعیین مؤلفه هاي مؤثر بر احساس عدالت دانش آموزان دبیرستان هاي عمومی شهر تهران در سال 1390-91 انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوععلّی- مقایسه اي است. آزمودنیهاي پژوهش شامل 797 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی 3 منطقه 1، 11 و شهران تهران است که با روش نمونه گیري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل 2 پرسشنامه محقق ساخته است که عبارتند از : پرسشنامه انتظار از عدالت و پرسشنامه داوري درباره عدالت واقعی از دیدگاه آزمودنی. ج .